Forum 80th Strona Główna 80th
Tawerna pod 80tką
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy     GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Charakter postaci

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum 80th Strona Główna -> Jak Upadają Potężni / Pozostałe
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
White Lion
PrzeMadaFaka



Dołączył: 09 Maj 2007
Posty: 956
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 18 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kielce

PostWysłany: Wto 19:00, 30 Paź 2012    Temat postu: Charakter postaci

Charakter Postaci

Jednym z czynników, które w największym stopniu OGRANICZAJĄ SWOBODĘ DZIAŁANIA POSTACI jest jej charakter. Trudno sobie wyobrazić, żeby ktoś, kto deklaruje poszanowanie dla prawa i miłość do swych bliźnich spędzał czas na gwałtach, rabunkach i puszczaniu wiosek z dymem. Z drugiej strony postać, określona przez gracza jako zła do szpiku kości i mająca wszelkie zasady w nosie lub innej części ciała raczej nie będzie skłonna do wspierania nieszczęsnych wdów i sierot. Tak więc przypisany postaci charakter w dość poważny sposób warunkuje jej zachowanie w trakcie gry. Przy jego wyborze gracz może się kierować wyobrażeniem o swej własnej osobie lub wizją roli jaką jego bohater ma spełniać w świecie gry, może podporządkować się wymogom, stawianym przez grupę, do której chce dołączyć bądź ograniczeniom, narzuconym przez scenariusz przygody, w której jego grupa będzie uczestniczyć.
Bez względu na to, dlaczego wybierze taki, a nie inny charakter, jego postać powinna przestrzegać związanych z nim zasad.


ASPEKT SPOŁECZNO-PRAWNY
(stosunek do praw ludzkich i boskich struktur społecznych i organizacji)

Postawa Praworządna
Prawo, organizacje społeczne i polityczne, wreszcie społeczeństwo jako całość są dobrami nadrzędnymi i nienaruszalnymi. Postać praworządna uważa, że życie zarówno jednostek, jak i całych zbiorowości powinno podlegać ściśle sformułowanej i egzekwowanej regulacji prawnej, w związku z czym nigdy prawa dobrowolnie nie naruszy, aczkolwiek jest w stanie je różnie interpretować. Mimo, że jest ona ograniczona w działaniu, zasłaniając się prawem może zrobić praktycznie wszystko.

Postawa Neutralna
Postacie neutralne uważają, że powinna być zachowana pełna równowaga między prawem, a chaosem, że wszystkie sprawy świata i jego mieszkańców należy pozostawić ich naturalnemu biegowi. Opowiedzenie się po stronie jednej ze skrajnych postaw, prawa bądź chaosu, jest dopuszczalne, a nawet konieczne wtedy, gdy zaistnieje realna groźba zakłócenia równowagi między tymi siłami.

Postawa Chaotyczna
Istoty chaotyczne nie uznają żadnych trwałych autorytetów, w postępowaniu kierują się potrzebą chwili, nie zważając na dalsze konsekwencje swych czynów dla otoczenia, a nawet często również dla samych siebie. Dla postaci o takiej postawie życiowej najważniejsza jest ciągła zmiana sytuacji i otoczenia oraz nieustanny bunt przeciw temu, co na dłużej może ograniczyć jej swobodę.


ASPEKT MORALNY
(podstawowe kategorie moralne)

Postawa Dobra
Postać o takiej postawie moralnej NIGDY świadomie i bez bardzo dobrze uzasadnionej potrzeby nie wyrządzi krzywdy innym istotom. Wręcz przeciwnie - jej podstawowym dążeniem i największą życiową przyjemnością jest niesienie pomocy tym, którzy jej potrzebują. Nie oznacza to, iż jest zadeklarowanym pacyfistą, nigdy nie sięgającym po broń, gdyż mógłby kogoś skaleczyć. Jednym z jej podstawowych obowiązków jest walka z istotami złymi lub czyniącymi zło, niszczenie ich i wszystkiego, co się z nimi wiąże.

Postawa Neutralna
Postać o takich zapatrywaniach nie znosi, gdy w jej pobliżu otwarcie czynione jest zło, ale również niechętnie odnosi się do przesadnego pomagania innym, szczególnie własnym kosztem.

Postawa Zła
Postać zła buduje swą potęgę kosztem innych, nie zważając na nic i na nikogo. W imię własnych celów gotowa jest dopuścić się każdej nieprawości, z sadystyczną przyjemnością zniszczyć każdego, kto jej stanie na drodze. Tego typu postacie często ukrywają swoją prawdziwą naturę, szczególnie w środowiskach, w których zło jest potępianie.


______________________________________________________________________________________
Postać bezwzględnie musi przestrzegać przyjętych zasad postępowania. Jeżeli gracz chce prowadzić postać niezgodnie z jej charakterem, MG ma prawo arbitralnie zakazać jej pewnych zachowań i uczynków, a jeśli gracz się upiera - upomnieć postać np. wyrzutami sumienia z powodu niewłaściwego uczynku, które sprawiają, że nie jest ona w stanie używać przez pewien czas swych nadprzyrodzonych zdolności. W krytycznych sytuacjach MG może zredukować punkty doświadczenia postaci do połowy, a nawet stwierdzić, że od tej chwili postać nie przyswaja (nie dostaje) nowego doświadczenia.

- źródło: KC


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez White Lion dnia Wto 19:02, 30 Paź 2012, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
White Lion
PrzeMadaFaka



Dołączył: 09 Maj 2007
Posty: 956
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 18 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kielce

PostWysłany: Wto 19:27, 30 Paź 2012    Temat postu:

Opisów i rodzai charakterów jest wiele na necie i w różnych podręcznikach ale od wielu lat w naszym gronie przyjęło się KCkowski jako obowiązujący.
Wiem, że dyskusja się już toczyła ale podsumuję swoje zdanie na ten temat i ew. wasze też tu chętnie zobaczę.

1. Charakter postaci MUSI być jasno określony w danym momencie. Czasem możliwe są jego zmiany ale w danym okresie musi być stały.

2. Podstawowym efektem danego typu charakteru jest OGRANICZENIE zachowań postaci ramami jakie narzuca dany typ charakteru.
Każdy z nich w jakimś stopniu zachęca do pewnych reakcji i stanowczo blokuje inne reakcje.
Nawet Ntr-Ntr prawie uniemożliwia zarówno skrajnie dobre jak i skrajnie złe zachowanie.


3. Nie trzeba się 100% sztywno trzymać podanych wyżej definicji charakteru. Można sobie pozwolić na lekko mniej "ewidentne" traktowanie niektórych aspektów wybranego charakteru.
Ale NIE MOŻNA tak je spłycać aby zachowywać się jak postać o innym charakterze (np. grając prw-db nie powinno się olewać prw i db tak jak postać ntr-ntr).
Jak ktoś chce grać Ntr-Ntr to niech gra tym charakterem a nie wpisuje sobie Prw-Db.


4. Pewne obszary zachowań OGRANICZNA dodatkowo wybrana profesja.
Profesja ogólna typu Wojownik, Mag lub Złodziej niewiele ogranicza i pozwala graczowi prawie dowolnie ukształtować wizję swojej postaci.
Profesja typu Łowca czy Druid ogranicza dość mocno zachowania postaci w odniesieniu do przyrody i do światopoglądu ale za to daje pewne unikalne i magiczne moce w zamian.
Profesja typu Paladyn lub Kapłan ogranicza nie tylko do działań zgodne z charakterem i opisem Boga ale dodatkowo wymusza granie postacią na krótkiej osi pomiędzy silną religijnością a głębokim fanatyzmem. W zamian postać otrzymuje od swojego Boga szereg potężnych mocy niedostępnych zwykłym śmiertelnikom



To wszystko moim zdaniem należy przyjąć jako swoisty STANDARD zachowania i ew. od tego tworzyć LEKKIE odchylenia dla swojej postaci.
Ale lekkie a nie drastyczne.
Nie grać kapłanem czy paladynem który w zasadzie religię traktuje chłodno i rzadko o nie wspomina, a charakter służy tylko do wpisania na kartę.
Nie grać postacią dobrą która zasadniczo jest dobra ale większość działań podejmuje tak jak jest najwygodniej dla postaci albo drużyny, a ograniczenia charakteru zasadniczo pomija.
Nie grać postacią w ten sposób żeby niby stworzyć jej konkretną wizję opartą na standardowej profesji, charakterze i w miarę ciekawym wprowadzeniu, a potem skupiać się tylko na tym że każdy krok tej postaci jest NIESAMOWITYM I NIEPOWTARZALNYM WYJĄTKIEM o standardowo przyjętych zasad postępowania.

Tak samo NALEŻY oceniać postacie które występują w grze bo 99,9 % spotkanych przez was istot to będzie opisany i ograny standard, a nie super wyjątek i tak powinniście się na nie nastawiać.
Jak np. spotkacie Vampira to nie macie się zastanawiać czy jest to dobry czy zły Vampir bo dobre zasadniczo nie istnieją i to że jakiś głupi polski autor fantazy wymyślił sobie dobrego vampira i dlatego że w jednej z książek do DnD też się pojawia jeden legendarny Vampir który był dobry to nie zmienia waszego nastawienia do Vampirów.
Bo wasze postacie o takich wyjątkach po prostu nie wiedzą i tyle.
Vampir jest zły i koniec kropka.
Jest mnóstwo stworzeń które niekoniecznie muszą być ewidentnie złe jak np. ten Ochroniarz albo np. orki w swojej wiosce ale istoty opisane jako złe - są złe i koniec.

__________________________________________________________________________________________
I moim zdaniem rolą MG jest właśnie oceniać granie graczy jako ZGODNE lub NIEZGODNE z wypadkową jej charakteru i profesji.
I oczywiście możemy wybrać inną definicję charakterów które będą obowiązywały ale na razie obowiązuje stara.

I naprawdę nie jest dla mnie przyjemnością silne obcinanie PD u graczy którzy moim zdaniem na danej sesji nie zachowali się zgodnie ze swoim charakterem i profesją, a jedynie wybrali "komputerową" ścieżkę która jest najlepsza dla korzyści osiągniętych przez postać lub która pozwala łatwo ominąć niebezpieczeństwo lub trudność.

Niestety ale jeśli dałbym w takim przypadku normalne PDki to moim zdaniem skrzywdził bym tych graczy którzy jasno pokazują i odgrywają ograniczenia swoje postaci. Nie bacząc na to czy wpędzi to ich postacie lub drużynę w niebezpieczną lub niewygodną sytuację.

I obojętnie czy zmniejszę PDki postacią "wygodnickim" czy dam extra PDki postaciom "wiernym charakterowi" to fakt różnicy pozostanie.


Naprawdę gorąco was proszę o pamiętanie i podkreślanie wyjątkowości i odrębności swoich postaci. I to najlepiej w postaci odgrywania ich ograniczeń nawet jeśli nie w każdej to choć w miarę częstych sytuacjach.


Znowu - naprawdę widzenie jak to odgrywacie i współuczestniczenie w tym lub nawet lekkie pomaganie jest dla mnie ogromną przyjemnością.
Podczas gdy obserwowanie kolejnej takiej sytuacji w której postać rezygnuje z własnego charakteru na rzecz łatwiejszej/bezpieczniejszej ścieżki przejścia niesie ze sobą niewiele przyjemności.


Oczywiście oprócz PDków mogę ograniczyć zdolności, czary, reakcje innych postaci albo "wymusić" zmianę charakteru.
Ale przecież sami też możecie grać innym charakterem, prawda ?


:)

- nie jest to przynęta do kolejnej mega dyskusji choć oczywiście zawsze chętnie przeczytam co myślicie, raczej po prostu przekleiłem i uściśliłem moje do tego podejście z rozrzuconych w innym temacie postów.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez White Lion dnia Wto 19:41, 30 Paź 2012, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
kudlatyzbik
Administrator



Dołączył: 05 Maj 2007
Posty: 481
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 8 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kielce

PostWysłany: Pią 9:23, 02 Lis 2012    Temat postu:

Ja ze swej strony zaproponowałbym żeby MG przy dawaniu pd komentował grę gracza aby ten mógł ew poprawić swoje postępowanie lub się wytłumaczyć

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
White Lion
PrzeMadaFaka



Dołączył: 09 Maj 2007
Posty: 956
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 18 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kielce

PostWysłany: Pią 11:52, 02 Lis 2012    Temat postu:

hmm zasadniczo obok PD mogę wrzucać luźne 2-3 zdania w zakresie co mi się wyjątkowo podobało (i za co są ekstra pd) i co uznałem za nie do końca pasujące do charakteru/sytuacji (i za co jest mniej pd)

jeśli uznacie że chcecie to będę tak robił.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
kudlatyzbik
Administrator



Dołączył: 05 Maj 2007
Posty: 481
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 8 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kielce

PostWysłany: Pią 14:31, 02 Lis 2012    Temat postu:

Jestem ZA

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
ZjedzBabciKorale
PrzeMadaFaka



Dołączył: 08 Maj 2007
Posty: 701
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 25 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kielce

PostWysłany: Pią 19:27, 02 Lis 2012    Temat postu:

czemu nie? można spróbować, konfliktów to raczej nie zrodzi
najwyżej za jakiś czas od tego odejdziemy


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
kudlatyzbik
Administrator



Dołączył: 05 Maj 2007
Posty: 481
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 8 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kielce

PostWysłany: Nie 17:25, 04 Lis 2012    Temat postu:

No dokładnie a zawsze to bedzie jakas sugestia dla gracza czy robi ok czy nie i ewentualnie badzie miejsce na wyjasnienie danego zachowania. może to pewna dodatkowa robota dla MG ale wydaje mi sie że gra i klimat moga na tym skorzystać

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum 80th Strona Główna -> Jak Upadają Potężni / Pozostałe Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

Skocz do:  

Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001 phpBB Group

Chronicles phpBB2 theme by Jakob Persson (http://www.eddingschronicles.com). Stone textures by Patty Herford.
Regulamin